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KLM PH-BQC, Boeing 777-200
KLM Boeing 777-200 at Osaka on Sep 23rd 2017, dropped panel on climb out
A KLM Boeing 777-200, registration PH-BQC performing flight KL-868 from Osaka Kansai (Japan) to Amsterdam (Netherlands) with 321 people on board, was climbing through about FL120 out of Kansai Airport's runway 06R over the City of Osaka when a fairing panel, about one square meter in size, separated from the aircraft and fell onto Osaka's Highway #1 (Keihan National Highway) next to Chome hitting a car driving along the road. In the absence of any anomalies the aircraft continued the flight to Amsterdam where the aircraft landed safely about 11 hours later. There were no injuries, the two occupants of the car escaped without injuries despite a damaged aft window and dents in the roof of the car.
Japan's Ministry of Transport reported the panel originated from the right hand wing's root fairing, size about 1 meter by 0.6 meters (3 feet by 2 feet) and weighing about 4 kg/9 lbs, separated when the aircraft was climbing through approximately 2500 meters (8000 feet). The JTSB have opened an investigation into the occurrence rated a serious incident.
The airline reported a fairing panel, size about 1 square meter, was lost and landed in the city of Osaka. Damage to a car was reported, there were no injuries. The aircraft was able to safely continue the flight to Amsterdam. The airline is cooperating with Japan's Civil Aviation Authority and Boeing to investigate the occurrence.
The panel:
Map (Graphics: AVH/Google Earth):
Incident Facts
Date of Incident 23.09.2017
Classification Incident
Airline KLM
Aircraft Type Boeing 777-200
ICAO Type B772
Aircraft Registration PH-BQC
Source incident Report
Ouverture d’une enquête
« KLM regrette cet incident et a immédiatement lancé une enquête sur ses causes », selon un communiqué de la compagnie, alliée avec Air France depuis 2004.
KLM précise être en contact étroit avec les autorités aéronautiques japonaises, qui ont envoyé des inspecteurs à Osaka, ainsi qu’avec le constructeur américain Boeing.
La route empruntée par le 777 après l'incident.
Dernière modification par Rox (24-09-2017 17:47:11)
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Encore une fois, d'autres précisions ou infos sur cet évènement ou sur tant d'autres dans le monde sur le forum de crash-aerien.aero
pilote-virtuel.com devient de plus en plus l'antichambre de crash-aerien.aero
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Perso, j'en ai soupé du fou et du caractériel.
Il s'agit probablement d'un des panneaux du fuselage et au dessus de l'aile (194 DR ou 194 ER)
Ce n'est qu'un simple panneau et évidemment aucun impact sur le fuselage pressurisé.
Dernière modification par bricedesmaures (24-09-2017 19:53:35)
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Ce n'est que du carénage, en effet.
Il me semble toutefois qu'il y a déjà eu une inspection spécifique (me souviens plus si c'était une AD/CN ou non), qui demandait de vérifier le serrage et la bonne tenue des écrous prisonniers qui retiennent ces panneaux... (les prisonniers sont eux, dans le fuselage).
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Oui le changement des "fasteners" a été demandé en octobre 2010. On voit sur le schéma et photos la localisation des panneaux :
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